Audi Q4 Sportback e-tron – Zasięg baterii, Cena, Ładowarka i stacja do ładowania 0

Audi Q4 e-tron to kolejny po e-tron i e-tron GT elektryczny model tej niemieckiej marki. Trafił na rynek w 2021 roku. W wielu aspektach jest to auto zbliżone do innych modeli koncernu VAG: Volkswagena ID.4 oraz Skody Enyaq. Głównymi aspektami, które mogą zachęcić do zakupu tego modelu, są przestronność, a także wyjątkowo niska (jak na elektryczny pojazd marki premium) cena. 

Silnik Q4 e-tron dostępny w trzech wersjach

Początkowo ten kompaktowy elektryczny SUV z Ingolstadt wyszedł z dwoma wariantami mocy: 35 oraz 40. W późniejszym czasie dołączył do nich także wariant 50. 

35 e-tron pozwala modelowi o masie blisko 2 ton osiągnąć pierwszą setkę po 9 sekundach. Silnik ten generuje 170 koni mechanicznych, a także moment obrotowy rzędu 310 Nm. Maksymalna prędkość osiągana Q4 35 e-tron to 160 km/h. Najsłabsza jednostka jest łączona z najmniejszą baterią — jej pojemność netto (dostępna dla użytkownika) to 51.5 kWh, a deklarowany przez producenta zasięg na jednym ładowaniu ma wynieść od 314 do ok. 350 km. 

Nieco mocniejszym wariantem jest 40 e-tron, który oferuje 204 konie mechaniczne oraz moment obrotowy 310 Nm, co pozwala rozpędzić samochód do 100 km/h w 8,5 sekundy. Tak samo, jak 35 e-tron, ta wersja dysponuje napędem na tylne koła. Maksymalna prędkość czterdziestki to również 160 km/h. Ogromną różnicą pomiędzy pośrednim i najsłabszym modelem jest zasięg. Akumulator Li-ion w tym wypadku oferuje pojemność netto 76,6 kWh, a deklarowany zasięg między około 460, a 530 km na pojedynczym ładowaniu. Masa pojazdu to ok. 2,1 tony.

Obecnie najmocniejszym wydaniem Q4 e-tron jest 50 Quattro. Ten łączony wyłącznie z napędem na cztery koła silnik generuje aż 299 KM oraz 360 Nm momentu obrotowego. Przy tej mocy, a także masie przekraczającej 2,2 tony Q4 50 e-tron osiąga setkę w 6,2 s, a maksymalna prędkość to 180 km/h. Zasięg obiecywany przez Audi to od 420 do 500 km, a wielkość ogniwa jest identyczna, jak w przypadku 40 e-tron. Co ciekawe, z dostępnych 299 koni mocy, używane przez czas ponad 30 minut (tzw. moc ciągła) może być jedynie 105 KM.

Zawieszenie

W nowym elektrycznym Audi zastosowano dość standardowe zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu. Z tyłu zamontowano 4-wahaczową oś z oddzielnymi sprężynami i amortyzatorami. Standardowo auto wyposażono w zawieszenie zwane komfortowym, jednak za drobną dopłatą można pokusić się o obniżone o 15 mm zawieszenie sportowe. 

Naprawdę szybkie ładowanie?

Naładowanie większego ogniwa Q4 e-tron w warunkach domowych zajmie nawet 7 godzin przy wykorzystaniu instalacji trójfazowej pozwalającej na ładowanie auta z mocą 22 kW. Wyjątkowo ciekawe są natomiast specjalne ładowarki dostępne na stacjach ładowania. Oferują one moc 150 kW, co pozwoli naładować pojazd od 10 do 80% w zaledwie 26 minut. 

Audi chwali się też pokaźną liczbą stacji ładowania: wynosi ona ponad 230 tysięcy punktów w 26 krajach. 

Przestronne wnętrze

Jedną z większych zalet elektrycznego Q4 jest bez dwóch zdań miejsce wewnątrz. Przy długości poniżej 4,6 m model ten oferuje przestronność porównywalną z ponad 5-metrowym Q7. Przednie fotele gwarantują wygodną podróż, a także pewną pozycję. Tylna kanapa to natomiast bardzo wygodne miejsce dla pasażerów, które pozwoli usiąść i rozprostować nogi nawet dość wysokim osobom. Żadnego problemu nie będzie mieć także kierowca. Q4 e-tron umożliwia dobranie możliwie najwygodniejszej pozycji za kierownicą.

Audi podkreśla, że nowy kompaktowy SUV ma spełnić wymogi przeciętnego gospodarstwa domowego. Rozmiar bagażnika nie powinien rozczarować — w wersji Sportback oferuje od 535 do 1460 litrów. Eksperci z Ingolstadt przekonują także, że warte uwagi są uchwyty na butelki oraz pokaźnych rozmiarów schowki. Recenzenci zwracają uwagę na godne pochwały wyciszenie kabiny, które znacząco wpływa na komfort jazdy.

Samo wnętrze może być zaopatrzone dość standardowo, ale bez problemu dostaniemy także przykładowo pokryte skórą fotele sportowe, czy też specjalną kierownicę wielofunkcyjną z przyciskiem zmiany trybu odzyskiwania energii — oczywiście każda opcja to solidna dopłata.

Wyposażenie podstawowe jest zupełnie okej

Audi to oczywiście marka premium i nie powinniśmy oczekiwać "biedy" w podstawowym wyposażeniu. W bazowej cenie koncern z Ingolstadt oferuje między innymi:

  • oświetlenie LED
  • asystent pasa ruchu
  • manualnie przyciemniane lusterko wsteczne 
  • czujniki parkowania z tyłu
  • asystent omijania przeszkód i asystent skrętu
  • automatyczną klimatyzację dwustrefową
  • 19" felgi

Listę wyposażenia można jednak poszerzyć o mnóstwo elementów, podobnie zresztą jak w przypadku wyglądu pojazdu. Wśród dodatkowo płatnych opcji znajdują się elementy takie jak:

  • 3-strefowa klimatyzacja (+2940 zł)
  • elektryczna regulacja siedzenia kierowcy (+1920 zł)
  • ogrzewanie kierownicy (+900 zł)
  • audio Sonos Premium (+3490 zł)
  • tempomat (+1500 zł)

Doskonale widać, że chcąc wyposażyć swoje Audi Q4 e-tron w całkiem przydatne dodatki, można naprawdę zauważalnie podnieść cenę pojazdu.

Nie jest drogo!

Warto natomiast wspomnieć o tym, że cena Q4 e-tron jest naprawdę atrakcyjna. Szczególnie jak na elektryka marki premium. Podstawowe warianty zaczynają się od:

  • 195 100 zł dla 35 e-tron
  • 219 100 zł dla 40 e-tron
  • 248 300 zł dla 50 e-tron quattro 

Dodatkowo w ofercie pojawiły się dwie edycje specjalne "Mój Elektryk", które spełniają wymogi dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Są to:

  • Q4 edycja specjalna "Mój elektryk" 35 e-tron z ceną bazową 221 270
  • Q4 edycja specjalna 2 "Mój elektryk" 40 e-tron z ceną bazową 221 420

W ciągu pierwszego roku sprzedaży Q4 e-tron można także nabyć wyjątkową edycję limitowaną edition one w wariancie Geysir z dopłatą 47 230 zł albo w wariancie Taifun z dopłatą 49 270 zł.

Pomimo tego, że najbardziej podstawowa wersja kosztuje zaledwie 195 tysięcy, doposażenie 50 e-tron we wszystkie możliwe opcje winduje cenę do prawie 400 tysięcy.

Chociaż dla wielu osób te kwoty mogą wydawać się naprawdę wysokie, warto spojrzeć na bliźniacze modele z koncernu VAG. Volkswagen ID.4 z silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM to koszt bazowy 198 590 zł, a silnik 299 KM to już 229 690 zł. Koszt bazowy Skody Enyaq to natomiast od 184 400 do 225 900 zł.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl